Adaptační plán
ADAPTAČNÍ PLÁN
Seznámení s mateřskou školou Sluníčko
Součástí adaptačního programu bude třídní schůzka, která se týká všech nově příchozích dětí. Účelem setkání bude nejen získat potřebné informace o krocích minimalizace adaptačních problémů, ale i to, jak dítěti usnadnit vstup do mateřské školy z domácího prostředí. Schůzka se bude
konat ve ČTVRTEK 5. 9. 2019 V JEDNOTLIVÝCH TŘÍDÁCH OD 16. 00
Po nástupu dítěte do mateřské školy Sluníčko
Doporučujeme, aby malé děti nezůstávaly od počátku ve školce na odpolední odpočinek, aby všechny změny probíhaly postupně a plynule, v kratších intervalech než je celé dopoledne a dle rad učitelek.
Pravidla pro účastníky adaptačního programu:
- Do MŠ mohou pouze děti zdravé.
- Rodič i dítě se přezují, dodržují hygienická pravidla.
- Rodič nezasahuje učitelce do vzdělávacích, ani výchovných aktivit.
- Rodič pozoruje praktiky školy, režim, snaží se dítě vést k napodobování.
Desatero pro rodiče
Co mohou rodiče vykonat, aby vstup dítěte do MŠ byl úspěšný a nenásilný:
- Chodit s dítětem mezi děti, a to i tehdy má-li sourozence.
- Nechávat dítě na určitou dobu v péči jiného známého člověka, chodit s ním do nových prostředí (např. mateřského centra).
- Zaměřit se na dovednosti sebeobsluhy (při jídle, oblékání, na toaletě).
- Rozvrhnout čas tak, aby dítě nemuselo spěchat, má-li věci dělat samo.
- Udělat si čas na každodenní společnou chvilku u hry.
- Udělat si čas na čtenou pohádku.
- Během dne využívat možnosti si s dítětem povídat.
- Oceňovat, co se dítěti daří a jasně odmítnout nevhodné chování a vysvětli proč.
- Vyvarovat se výhružek typu „ Počkej, až budeš ve školce…!“, dítě se pak bude obávat školky předem.
- Opatrně zacházet i s vychvalováním školky, „jak tam bude všechno super!“. Je nutné držet se reality a mluvit o tom, co asi všechno tam bude dítě moci dělat. Vyhneme se tak vytvoření nereálných představ a následného zklamání.
Co všechno by mělo umět dítě při vstupu do MŠ:
- chodit, lézt, běhat a vůbec se samostatně pohybovat
- sedět po dobu jídla u stolu, používat lžíci, pít z hrnečku
- umývat si ruce a utírat se do ručníku, čistit nos
- používat toaletu z vlastní iniciativy – dítě s plenkami nelze přijmout
- chodit po schodech s přidržováním se zábradlí
- snažit se uklízet si po sobě hračky
- reagovat na pokyny (např. počkat, sednout si, přijít) a na své jméno
- hrát si a svou činností se po určitou dobu zabavit, brát na vědomí přítomnost druhého dítěte a případně se s ním skamarádit
- myslet v konkrétních obrazech, ptát se (otázky proč, jak), být zvídavé
- pozorovat a napodobovat okolí
- mluvit a dorozumívat se o běžných věcech s dospělými i dětmi
Jak dítěti pomoci?
Přibalte mu plyšáka
Dovolte potomkovi, aby si s sebou vzal do školky svou oblíbenou hračku, například plyšáka. Existence pevného bodu, známé osoby nebo předmětu v cizí situaci zmenšuje nejistotu a případný strach z neznámého prostředí. Proto mohou nově příchozí děti, které jsou zařazeny do 1. třídy mateřské školy nejen po dobu adaptačního období (cca 1 měsíc), ale po celý školní rok s sebou do školky nosit svou nejmilejší hračku z domova.
Používejte stejné rituály
Voďte dítě do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávejte je pokud možno ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete – po obědě, po svačině – nejen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod.
Rozlučte se krátce
Loučení dlouze neprotahujte! Někdy loučení představuje větší problém pro matku než dítě, proto je zbytečně nestresujte. Ujasněte si, jak se k pobytu svého dítěte ve školce stavíte vy. Pokud máte obavy z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčeni, že dítě do školky chcete dát, tak jej tam nedávejte. Dítě velmi dobře vycítí váš strach, a pokud se vy nezbavíte své úzkosti, nemůžete zbavit dítě jeho úzkosti. Případně se v rodině dohodněte, že dítě bude do školky vodit ten, kdo s tím má menší problém.
Buďte citliví a trpěliví
Vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo. Ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte. Vysvětlete mu, že ho máte rádi a že nechodí do školky proto, že na něj nemáte čas, nebo že s ním nechcete být doma. Každý má své povinnosti – vy práci, vaše dítě školku.
Komunikujte s učitelkou
Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát. Potomka za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte.
Pozitivně je motivujte
Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo. Zeptejte se vašeho dítěte, s kým a na co si hrálo, jak se mu to líbilo, jak řešilo případné konflikty či situace.
Doporučení pro rodiče – co byste nikdy neměli dělat…
Buďte důslední a nenechte se obměkčit. Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, nedejte se přemluvit a trvejte na svém!
- Nestrašte své dítě školkou“: Počkej, ve školce ti ukážou“ a za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte.
- Nepřiznávejte, že je vám také smutno a že se vám stýská. Když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také.
- Netvrďte dítěti cestou do školky, že jdete na procházku, k lékaři… a nepodávejte dětem nepravdivé informace o tom, v kolik hodin je přijedete vyzvednout.
- Neopakujte dítěti pořád dokola, že má být hodné.
Další potřebné informace mohou rodiče získat
- na webových stránkách – www.zsbnpl.cz
- informační tabuli v prostorách MŠ
Všechny pracovnice MŠ (pedagogové i provozní personál) mají k dětem empatický, klidný a trpělivý přístup.
Paní učitelky přihlíží vždy k individuálním potřebám každého dítěte a svým profesionálním přístupem jsou připraveny vám pomoci, podat potřebné informace, případně vám poradit, co by pro Vaše dítě bylo v rámci snadné adaptace nejvhodnější.
Adaptační program je rodičům dětí nastupujících do MŠ poskytován bezplatně.
Těšíme se na viděnou.
V Benešově nad Ploučnicí 1. 9. 2019
Mgr. Zdeňka Černá (vedoucí učitelka)